Waardeloze parkeernormen kosten banen

Zometeen begint het debat over de parkeerproblemen in Amersfoort. De gemeente zit ondernemers die meer parkeerruimte nodig hebben dusdanig in de weg, dat onherroepelijk banen gaan verdwijnen. Het is onvoorstelbaar, maar alleen het CDA maakt bezwaar tegen deze situatie.

Stel je voor: je bent ondernemer en wil je met je bedrijf van 800 mensen vestigen in het midden van het land. Je ziet een aardig pand in Amersfoort dat qua omvang voldoet en gunstig gelegen is in de buurt van het station.

Er is echter één probleempje. Het pand heeft een eigen parkeerplaats, maar het heeft net een paar plekken te weinig. Je bedrijf ontvangt namelijk relatief veel gasten en je hebt wat meer personeel dan voor een pand van die omvang gemiddeld is. Eigenlijk wil je er 35 plekken bij hebben.

Gelukkig is er ruimte om extra plekken aan te leggen op eigen terrein. Je stapt naar de gemeente om het te regelen. Uit de parkeerregels van Amersfoort blijkt dat het huidig aantal parkeerplekken precies overeenkomt met de gestelde norm.

In Amersfoort heb je dan een groot probleem. Omdat de extra plekken boven de norm zijn, moet je een boete van 250.000 euro betalen aan de gemeente. Bovendien moeten de parkeerplekken openbaar worden gemaakt.

Ook mensen die niet voor jouw bedrijf komen, moeten er kunnen parkeren. Dat betekent dat de parkeerplaats ook moet voldoen aan de regels voor openbare plekken, met bijbehorende strengere regels. bovendien, betekent dat, dat de plekken vaak bezet zullen zijn, net als jij ze nodig hebt.

Iedereen begrijpt dat geen ondernemer bereid is deze bizarre voorwaarden te accepteren. De ondernemer in het voorbeeld rest twee mogelijkheden. Hij kan ervoor kiezen geen extra plekken aan te leggen, waardoor de bezoekers van zijn pand dus vaker op openbaar gebied een plek moeten zoeken, met als gevolg dat de parkeerdruk in de stad nog groter wordt.

Maar hij kan zich ook ergens anders vestigen, in een gemeente waar minder belachelijke regels gelden.

Het CDA vindt deze parkeernormen slecht voor de stad. Vanavond blijkt waarschijnlijk, net als bij de vaststelling vorig jaar, dat een grote meerderheid het niet met ons eens is. Snapt u het wèl?

6 Comments

  1. Beste Roland, het Amersfoortse bedrijfsleven is veel creatiever dan je denkt. Ze pakken op een doortastende wijze de file- en parkeerproblematiek aan waarbij ze zijn afgestapt van het “steeds-meer-asfalt”-mantra. Hulde!

    DE STAD AMERSFOORT:
    Amersfoortse bedrijven halen 875 auto’s uit de spits
    maandag 11 januari 2010 10:20
    AMERSFOORT – Na een jaar van voorbereidingen, zijn 25 Amersfoortse werkgevers nu echt van start gegaan. Met allerlei acties en maatregelen laten zij hun medewerkers ‘slimmer werken en reizen’. Ze verwachten hiermee 875 auto’s uit de spits te kunnen halen. De werkgevers krijgen hierbij hulp van de gemeente, die er ondermeer voor zorgt dat de bedrijven op De Hoef en Calveen vanaf februari met de bus beter bereikbaar zijn. De partijen werken samen onder de naam ‘Bereikbaar Amersfoort’.

    Vertegenwoordigers van de bedrijven en de gemeente gaven onlangs het startsein. Ondernemer Wim Pot, voorzitter van het mobiliteitsplatform Bereikbaar Amersfoort, complimenteerde wethouder Luchtenveld met zijn inspanningen voor een nieuwe buslijn. Vanaf februari rijdt de nieuwe bus 15 van station Schothorst naar de bedrijventerreinen De Hoef en Calveen. “Prachtig dat het is gelukt. Nu is het aan ons om ervoor te zorgen dat onze medewerkers de bussen ook gaan gebruiken!”

    Ook de gemeente is erg te spreken over de samenwerking. Wethouder Luchtenveld laat weten onder de indruk te zijn van de concrete acties die de bedrijven gaan nemen. De 875 auto’s zijn ambitieus, maar hij heeft veel vertrouwen in de bedrijven. Wim Pot weet zeker dat het niet bij de 875 auto’s gaat blijven. ,,Er gaan nog meer werkgevers aanhaken. Bedrijven zien steeds meer in dat het ook hén wat oplevert. Een duurzaam imago, tevreden medewerkers, minder parkeerproblemen en soms een kostenbesparing.”

    De 25 bedrijven vinden dat zij een belangrijke rol spelen in het reisgedrag van hun medewerkers. Ze verruimen bijvoorbeeld hun werktijden, maken telewerken beter mogelijk, passen hun reiskosten aan zodat fiets en openbaar vervoer interessanter worden en nemen vaker meer lokaal personeel aan. Zeventien bedrijven bereiden samen een fietscampagne voor.

    Er zijn al resultaten te melden. Stater en Yokogawa grepen hun verhuizingen aan om de fiets en het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken voor hun medewerkers. Stater deed dit ondermeer door de medewerkers een fiets met veel korting te geven. DHV draagt bij aan de kosten van buslijn 19, waardoor openbaar vervoer naar het bedrijf is gegarandeerd. Heilijgers en Pot Verhuizingen vertalen hun duurzaamheidsambities ook naar het woon-werkverkeer; zij belonen medewerkers die duurzaam reizen. Ook medewerkers van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en de Belastingdienst krijgen een hogere vergoeding voor het gebruik van OV en de fiets. IKEA werft haar medewerkers lokaal, waardoor de auto bijna niet nodig is voor woon-werkverkeer. Nieuwkomer in de stad FrieslandCampina voert een actief OV-stimuleringsbeleid en stelt vouwfietsen beschikbaar aan de medewerkers.

    Niet alleen in Amersfoort, maar ook in de rest van de provincie spannen bedrijven en overheid zich in. In dertien ‘werkkernen’ zijn overheid en 150 bedrijven actief om een bereikbare regio te krijgen. Samen hebben de bedrijven ruim 90.000 medewerkers. Het aantal bedrijven – en daarmee het aantal medewerkers dat ‘slimmer’ kan werken en reizen – groeit nog steeds. De Utrechtse regio loopt hiermee landelijk voorop. VNM begeleidt de partijen hierbij.

  2. Ja Edwin, hartstikke goed van de ondernemers, dat zij wel meedenken over een betere bereikbaarheid, terwijl de gemeente ze dwars zit met belachelijke regels

    Het probleem zit ook niet bij bedrijven, maar bij een partij als de PvdA die achter die parkeerregels staat.

  3. Jeemig. Zou ik ook schrijven wanneer ik niets beter wist. Nee, het zijn niet de parkeernormen die het bedrijfsleven tot bovengenoemde ideeën brengen. Nee, het is de creative geest van goed en maatschappelijk ondernemerschap die we hier zien. Dat ik jullie dat nu moet uitleggen… Verbaast me eigenlijk iets!

  4. Het CDA de enige partij in dit onderwerp? Ga gauw je mond spoelen Offereins, je voert een onwaarachtige campagne. De BPA stemde tegen deze nieuwe rigide parkeerregels, laten we het daar over eens zijn (januari 2009).
    Verder heb ik op het punt van de al langer bestaande rigide parkeerregels voor de binnestad (door jouw CDA mee-geakkoordeerd) nog een oud appeltje met jouw fractie te schillen.
    In het bouwproject Central Living op vanouds de Nefkenslocatie wilde Martin Hoogevest in 2007 64 p-plaatsen in de kelder realiseren, ipv 24. Maar dat werd tegengehouden op basis van de regels. Ik publiceeerde daar op 18 september 2007 over. Er lag vervolgens een afspraak met Paffen van jouw fractie om samen hier in de gemeenteraad wat aan te doen. Maar Paffen trok alles naar zich toe in een interview in de Stad Amersfoort en kondigde een CDA-initiatiefvoorstel aan. Nooit meer iets van gezien of gehoord …
    Een lekkere manier om het alleenrecht op een onderwerp te claimen ..
    Je kunt bij je fractiegenoot Wim van Bekkum navragen hoe de vork in de steel zit, met hem had ik voorgesprekken over de kwestie (hij was toen buitengewoonraadslid en we kwamen op de kwestie na een bijeenkomst bij Martin Hoogevest)

  5. Ruud,
    Ik heb deze blog voorafgaand aan de bijeenkomst geschreven. Ik wist toen nog niet hoe de partijen zouden reageren. Als jij Paffen afgelopen dinsdag hebt gesteund dan ben ik daar heel blij mee.

    Je hebt gelijk dat de BPA ook tegen de parkeernormen heeft gestemd. Ik meende dat dat om andere redenen was, namelijk vanwege de parkeerregels in de wijken en niet zo zeer de normen voor bedrijven.

    Voor de zorgvuldigheid heb ik het slot van de column aangepast op een manier die recht doet aan de verhoudingen in de raad.

    Het CDA heeft overigens de parkeerregels niet geakkordeerd. Wij stemden destijds tegen.

    Je reactie is op dat punt dus onjuist.

Comments are closed.

Roland Offereins © 2014